فروشگاه گلبهار گستر کویر یزد
پرورش ذهن آشفته (2)




روش های پرورش ذهن آشفته و کاهش حواس پرتی

1-نسبت به کاری که انجام می دهید، آگاه باشد.

می توانید در صورت تمرین برای ایجاد یک تداعی، هر زمان چیزی را در جایی می گذارید، خودتان را برای آگاه بودن؛ آموزش دهید.

تصویر سازی یک تداعی تنها چند صدم ثانیه زمان نیاز دارد.

برای مثال کلید را بالای شومینه قرار می دهید، برای یک لحظه تصور کنید که کلید را در دست گرفته اید و بسیار داغ شده است.

اگر عینک خود را روی میز کنار تخت می گذارید، این گونه تصور کنید که وقتی کشوی میز را باز می کنید، عینک به هزار تکه تبدیل شده است. تصور کنید تکه های عینک به جهات مختلف می رود و تکه هایی نیز به صورتتان اصابت می کند. آن درد را نیز احساس کنید تصور کنید خون از صورتتان جاری شده است . هر چقدر این تصویر سازی ها واضح تر، بهتر.

شما می توانید این کار را در چند ثانیه انجام دهید .

همچنین تکرار با صدای بلند این موضوع که عینک را روی میز کنار تخت گذاشته اید، کمک خواهد کرد تا این موضوع وارد حافظه بلند مدت شما  شود.

همچنین می توانید یک دلیل منطقی برای گذاشتن عینک های خود در آن جا پیدا کنید، مثلا به خاطر داشته باشید که همیشه چیز های اضافی خود مثل کلیدها، دستکش، باتری و هر چیز دیگری را در این مکان می گذارید.

2-حواست را جمع کن (الان اینجا باش)

این روش روشی بسیار موثر است . زمانی که حواستان پرت می شود سعی کنید دائم به خود هشدار دهید که حواست را جمع کن. این روش به مرور زمان باعث می شود که توجه شما به موضوع مورد نظر جلب شود.

به عنوان مثال وقتی در حال مطالعه موضوع مهمی هستید، یادآوری خاطرات قبلی و یا هر چیز دیگر حواستان را پرت می کند به خودتان بگویید: «حواست را جمع کن» یا «الان اینجا باش».

3-عنکبوتی عمل کنید

دقت کردید که اگر تار عنکبوت را تحریک کنید ، تار تکان می خورد و عنکبوت نسبت به جنبش تار، ‌از خود واکنش نشان داده و می خواهد علت حرکت را بیابد. اگر چندین مرتبه این عمل را تکرار کنید، خواهید دید که عنکبوت، دیگر نسبت به حرکت تار،‌ هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد و متوجه می شود که حشره ای به دام او نیفتاده است. با این روش ذهن خود را پرورش دهید و در برابر حواس پرتی تسلیم نشوید.

مثلا در یک کنفرانس کلاسی اجازه دهید که دیگران جلوی شما حرکت کنند و سرفه کنند، بدون اینکه به آن ها نگاه کنید فقط بین خودتان و موضوع کنفرانس،‌ تونل ارتباطی ویژه ای ایجاد کنید. بگذارید دیگران از این تونل خارج باشند. وقتی که با کسی صحبت می کنید، حواستان فقط به او باشد و به صورتش نگاه کنید و از حرف هایی که می زند یادداشت بردارید . بگذارید همه چیز از ذهنتان خارج شود و به هیچ چیز جز او توجه نکنید.

4-به افکار مزاحم فرصتی خاص بدهید.

در طول روز زمان خاصی را به فکر کردن در باره افکاری که به ذهن شما خطور می کنند و تمرکزتان را به هم می زنند، اختصاص دهید. زمانی که این افکار مزاحم در طول روز به ذهن شما خطور کرد و باعث نگرانی شما شد به یاد بیاورید که زمان خاصی را برای آن ها در نظر گرفته اید و اجازه دهید که از ذهن شما خارج شوند.

کسانی که از این روش استفاده کرده اند ، توانسته اند 35 درصد از افکار مزاحم را در طول 4 هفته در خود کاهش دهند.

5-زمانی را به استراحت اختصاص دهید.

استراحت کوتاهی را برای خودتان در نظر بگیرید، تا اکسیژن بیشتری به مغزتان برسد .

گاهی برخیزید و برای چنددقیقه در اتاق قدم بزنید، وقتی ما برای مدت طولانی می نشینیم خون بدن ما به دلیل نیروی جاذبه، به طرف پایین ترین نقطه بدنمان یعنی پاها کشیده می شود . ماهیچه های ما همانند یک پمپ عمل می کنند و هنگامی که راه می رویم، خون را یکنواخت به سرتاسر بدن ما می رسانند، در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می رسد و باعث احساس شادابی و نشاط در بدن می شود.


با روش عنکبوتی ذهن خود را پرورش داده و در برابر حواس پرتی تسلیم نشوید.



 

کلمات کلیدی: پرورش ذهن آشفته، کاهش حواس پرتی، روش عنکبوتی، تمرکز حواس، افکار مزاحم، استراحت .