فروشگاه گلبهار گستر کویر یزد
عادات خطرناک برای قلب




قلب، عضوی حیاتی برای بدن است. همه ما می خواهیم قلبی سالم داشته باشیم. اما داشتن عادات و سبک زندگی ناسالم و نادرست، ما را از این خواسته دور می‌سازد. این عادات نادرست را بشناسیم و با ایجاد تغییر در آن ها،‌ سلامت قلبمان را تضمین کنیم.

در این مقاله، عادات نادرست  برای قلب آورده می‌شود.

تماشای زیاد تلویزیون

تماشای زیاد تلویزیون برای سلامتی قلب مضر است. ساعت‌های طولانی نشستن و تماشای برنامه‌های تلویزیونی، خطر حمله قلبی را حتی در افرادی که به طور مداوم ورزش می‌کنند،‌ افزایش می‌دهد.  

توصیه می‌شود در نشستن‌های طولانی مدت، به صورت دوره ای، از جای خود بلند شده و راه بروید و یا اگر در محل کارتان هستید،‌ برای صحبت با تلفن از جای خود بلند شوید.

افسردگی

آیا شما احساس افسردگی، کینه و یا اضطراب دارید؟ داشتن این احساسات منفی می‌تواند به قلبتان آسیب بزند. طبق تحقیقات انجام شده،‌ افسردگی، ‌ریسک ابتلا به مشکلات قلبی را تا دو برابرافزایش می‎دهد.

نادیده گرفتن خروپف

خروپف می تواند نشانه ای بسیار جدی از ابتلا به وقفه تنفسی خواب باشد. این اختلال  باعث افزایش ناگهانی فشار خون می‌شود در نتیجه،‌ خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. افرادی که دچار چاقی و یا اضافه وزن هستند بیشتر در معرض خطر آپنه خواب (وقفه تنفسی حین خواب) هستند، اما افرادی که لاغر هستند نیز می‌توانند در معرض خطر قرار گیرند.

استفاده نکردن از نخ دندان

رابطه ای قوی بین بیماری‌های لثه و بیماری‌های قلبی وجود دارد. استفاده نکردن از نخ دندان باعث ایجاد پلاک‌های باکتریایی و ایجاد التهاب در بدن و در نتیجه بروز تصلب شرائین می‌شود و در نهایت، سلامت قلب به خطر می‌افتد.

ورزش نکردن

 ورزش نکردن و عدم تحرک مناسب،‌ قلب را بیمار می‌کند. با ورزش کردن،‌عضله‌های قلب قوی شده و خون بهتر پمپاژ می‌شود. البته مراقب باشید ‌ورزش‌های سنگین نیز برای قلب مضر است و باعث ایجاد فشار بیشتر به عضله قلب می‌شود. بنابراین تعادل را رعایت کنید.

نوشیدن الکل

مصرف بیش از حد الکل، از عوامل مهم بروز نارسایی قلبی است. مصرف بیش از حد الکل باعث افزایش خطر ابتلا به فشارخون بالا، افزایش سطح چربی خون و حمله قلبی می‌شود. همچنین مصرف زیاد الکل باعث به هم خوردن تنظیم ضربان قلب می‌شود.







پرخوری

اضافه وزن و چاقی، ‌از عوامل اصلی خطر ابتلا به بیماری قلبی است. پرخوری،‌ باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری و دیگر امراض قلبی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی و آریتمی می‌شود.

برای حفظ سلامت قلب می‌بایست،‌ از پرخوری جلوگیری کنید.‌ حجم غذا را کم کنید و آب و نوشیدنی‌های سالم را جایگزین نوشیدنی‌های سرشار از شکر کنید.







گوشت قرمز

گوشت قرمز سرشار از چربی اشباع است. همچنین مطالعات نشان می‌دهند گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس، هات داگ و کالباس زیان‌بار هستند و ‌ریسک بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند.

سیگار کشیدن و یا در معرض دود سیگار قرار گرفتن

سیگار کشیدن یک فاجعه کامل برای قلب است. سیگار کشیدن باعث ایجاد پلاک در عروق خونی، گسترش لخته خون و توقف جریان خون به قلب می‌شود. قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز خطرآفرین است. در حقیقت، هرساله، هزاران نفر از افراد غیر‌سیگاری نیز که با فرد سیگاری زندگی می‌کنند، در اثر بیماری قلبی ناشی از دود سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

عدم مصرف میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزی‌ها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید تا قلب سالم‌تری داشته باشید. این مواد غذایی به دلیل غنی بودن از ویتامین‌ها و مواد معدنی، سلامت قلب و عروق را تضمین می‌کنند.

مصرف چربی‌های ناسالم

امروزه بسیاری از خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنیم سرشار از چربی‌های ترانس هستند. مواد غذایی مانند اسنک‌ها، انواع کیک‌ها و شیرینی‌های آماده، بیسکوییت‌ها، فست فودها، خامه و مارگارین حاوی چربی‌های مضر هستند. این چربی‌ها باعث افزایش سطح LDL و کاهش میزان HDL و افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند.

عدم توجه به خواب مناسب

اگر دچار اختلالات خواب هستید حتما نسبت به درمان آن اقدام کنید. مطالعات نشان می‌دهند خواب ناکافی‌ آریتمی قلبی را افزایش می‌دهد. بی‌خوابی باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود. در نتیجه، سلامتی قلب را تهدید می کند. پرخوابی نیز مانند کم‌خوابی،‌ قلب را بیمار می‌کند.

با ایجاد تغییر در سبک زندگی و دوری از عادات نادرست و زیان‌بار، ‌سلامت قلب تضمین می‌شود.




 

کلمات کلیدی: قلب،‌ آریتمی قلبی،‌ افسردگی، ‌پرخوری،‌ سیگار،‌ چاقی