فروشگاه گلبهار گستر کویر یزد
کمبود پروتئین و ریزش مو






بدن روزانه به مقادیر کمی از پروتئین نیاز دارد، این مقدار، حدود 5 اونس برای کودکان و 7-6 اونس برای بزرگسالان می باشد. پروتئین‌ها به عنوان اجزاء سازنده بدن شناخته می‌شوند، به این دلیل که به تشکیل بافت ها و ترمیم بافت کمک می‌کنند. از آنجا که در بدن ذخیره نمی‌شوند، ضرورت دارد که از طریق یک رژیم غذایی مناسب و مکمل‌ها به طور دائم مصرف شوند. ماراسموس و کواشیورکور از بیماری‌های سوء تغذیه عمده‌ی ناشی از کمبود پروتئین می‌باشند.

 یکی از علل چشمگیر ریزش مو در مردان و زنان کمبود پروتئین است. پروتئین‌ها یکی از حیاتی‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن به شمار می‌روند و برای فعالیت های مختلف بدن به آن ها در مقادیر کم به طور دائم نیاز است. عدم انجام این کار می‌تواند به کمبود پروتئین منجر شود. یکی از نشانه ها و یا عوارض جانبی کمبود پروتئین، ریزش مو است.

مو از کراتین تشکیل شده که خود کراتین شامل صدها نوع است. اگر رژیم غذایی که به مقدار کافی پروتئین دارد را رعایت نکنید، موهای تان کندتر رشد می کند و تارهای آن نازک تر می شود. پس می توان نتیجه گرفت که موی سالم به وعده اصلی غذایی شما بستگی دارد. اگر در رژیم غذایی‌تان پروتئین کافی وجود نداشته باشد، بدنتان با متوقف کردن رشد مو، پروتئین را جیره بندی خواهد کرد. این اتفاق می‌تواند دو تا سه ماه بعد از افت دریافت پروتئین روی دهد.

این مسئله اصلا مهم نیست که چقدر برای موهای تان هزینه می کنید و چه میزان از محصولات بهداشتی محافظت مو استفاده می کنید. آن ها خیلی از مواقع تاثیری روی موهای شما ندارند چون موهای تان مرده و از داخل بیمار است. یادتان باشد آنچه را که به دهان می گذارید بیشتر سلامت موهای تان را تضمین می کند تا محصولات بهداشتی گرانقیمت مو .ظاهر پرپشت و براق و همچنین داشتن ریشه سالم موها مدیون تغذیه خوب شماست و موهای ضعیف، نازک و کدر، تغذیه ضعیف را نشان می دهد. از وقتی که مو جوانه می زند و شروع به رشد می کند نیاز به مراقبت دارد. بهبود تغذیه تنها راه برای رسیدن به مویی سالم است که هم قوی و مستحکم است و هم ظاهر زیبایی دارد.

ریزش مو یکی از شایع‌ترین مشکلات تجربه شده توسط زنان و مردان در سراسر جهان است. دلایل بسیاری برای ریزش مو وجود دارد که از جمله‌ی آن ها قرار دادن مو در معرض مواد شیمیایی، استفاده از لوازم آرایشی سنگین بر روی مو، مصرف برخی داروها، کمبود پروتئین و ویتامین و غیره می‌باشند. موی انسان از پروتئین ساخته شده است. در واقع مو تا 90درصد حاوی پروتئین است. دوم آن که، وجود پروتئین برای ساخت و ترمیم بافت ها ضروری است. بنابراین، کمبود پروتئین در بدن منجر به کم پشت شدن و ریزش مو می‌شود. از میان نشانه های مختلف کمبود پروتئین، ریزش مو بارزترین آن ها می‌باشد. دیگر نشانه های کمبود پروتئین شکنندگی مو، شکنندگی ناخن‌ها، طاسی زودرس، و غیره را شامل می‌شود. کمبود طولانی مدت پروتئین اغلب علت طاسی در مردان جوان است. اگرچه طاسی کامل عارضه‌ی نادری در زنان است، آن ها ممکن است دچار ریزش شدید مو و کم پشت شدن آن به دلیل کمبود طولانی مدت پروتئین شوند. به منظور جلوگیری از ریزش مو لازم است که کمبود پروتئین اصلاح شود.

پیشگیری و درمان کمبود پروتئین

در صورتی که رویه‌ی مناسب مراقبت از مو را دنبال می‌کنید، اما هنوز هم از ریزش مو رنج می‌برید، ممکن است احتمال کمبود پروتئین در شما وجود داشته باشد. اصلاح کمبود پروتئین، ریزش مو و طاسی سر، با پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین میسر است.

دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین یکی از بهترین و مؤثرترین درمان های ریزش مو است.

پروتئین در انواع مختلف مواد غذایی گیاهی و غیر گیاهی یافت می‌شود. با این حال، در مواد غذایی گیاهی به طور قابل توجهی این میزان کمتر می‌باشد و در نتیجه افرادی که از مصرف مواد غذایی تهیه شده از منابع حیوانی خودداری می‌کنند بیشتر از کسانی که به طور مرتب از مواد غذایی غیر گیاهی تغذیه می‌کنند، دچار ریزش مو می‌شوند.

به منظور درمان و جلوگیری از کمبود پروتئین، ضروری است که غذاهای غنی از پروتئین را در رژیم غذایی هر روز خود وارد نمایید. مواد غذایی غنی از پروتئین ماهی، تخم مرغ، اردک، بوقلمون، گوشت بره، مرغ، گوشت گاو، سویا، آجیل، انواع دانه، حبوبات، غلات سبوس‌دار، دانه‌ جوانه زده، توفو، پنیر، کره بادام زمینی، و غیره را شامل می‌شود. افرادی که از یک رژیم غذایی گیاه‌خواری صِرف پیروی می‌کنند، باید مطمئن شوند که رژیم غذایی آن ها کمبود پروتئین نداشته باشد. چندین مکمل پروتئین در بازار موجود است که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. در موارد خفیف کمبود، پروتئین در برنامه غذایی روزانه گنجانده می شود. اما در صورت کمبود شدید، مکمل پروتئین داخل وریدی (IV) ممکن است لازم باشد. توصیه می‌شود که قبل از تصمیم به مصرف هرگونه مکملی با یک پزشک مشورت نمایید به این دلیل که مصرف بیش از حد این مکمل‌ها می‌تواند به مسمومیت منجر شود .از آن جا که کمبود آن اثرات طولانی مدتی مانند سنگ کیسه صفرا، بیماری‌های قلبی، نارسایی ارگان ها و حتی مرگ را به همراه دارد، ضروری است که در اسرع وقت به درمان و جلوگیری از کمبود پروتئین بپردازید. به عنوان نکته‌ی پایانی بایستی گفت که داشتن یک رژیم غذایی متعادل در پیشگیری از بیماری کمبود پروتئین تا حد زیادی کمک می‌کند.

میانگین رشد موی یک فرد 1.3 سانتی متر یا نیم اینچ در ماه است؛ این به این معناست که فقط ۶ ماه طول می کشد تا شما تاثیر مثبت تغذیه درست را روی موهای تان ببینید. در ضمن تغذیه مناسب نه تنها روی سلامت موهای تان اثر می گذارد بلکه روی سلامت جسمی تان نیز اثر دارد.

کلمات کلیدی: کمبود پروتئین و ریزش مو، علایم کمبود پروتئین،‌ پروتئین درمانی مو، پروتئین مو








 

کلمات کلیدی: کمبود پروتئین و ریزش مو، کمبود پروتئین و ریزش مو، علایم کمبود پروتئین، پروتئین درمانی مو، پروتئین مو