فروشگاه گلبهار گستر کویر یزد
چرا معده درد می گیریم؟




معده‌درد از مشکلات شایعی است که تقریبا تمام افراد چه به‌صورت یک درد ناگهانی و گذرا و چه به‌صورت دردی مزمن و طاقت‌فرسا آن‌را تجربه کرده‌اند.

معده کیسه‌ای است عضلانی که سطح داخلی آن به‌وسیله مخاط پوشیده شده است. به‌علت وجود شیره معده و حرکات معده،‌ غذا در داخل معده هضم می‌شود. ظرفیت معده یک تا یک و نیم لیتر است.

معده درد علت‌های متفاوتی دارد. گاه می‌تواند به دلیل تغذیه نامناسب و گاه می‌تواند نشان از مشکلی جدی‌تر باشد. اگر دچار درد معده شدید و به‌صورت ناگهانی و توام با علایمی مانند دفع خون و یا استفراغ باشد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در این جا به بیان برخی علت‌های ایجاد کننده درد معده می‌پردازیم.

همان‌طور که اشاره شد یکی از عمده دلایل درد معده‌ پرخوری، ‌در هم‌خوری و به‌طور کل تغذیه نامناسب است. اگر این شیوه‌ی نادرست تغذیه اصلاح نشود، ‌به مرور زمان با ایجاد اختلال در عملکرد صحیح معده،‌ در نهایت سلامت کل بدن به خطر می‌افتد.

از دیگر علت‌های ایجاد کننده،‌ حساسیت‌های غذایی،‌ زخم معده،‌ برگشت اسید معده،‌ حساسیت به گلوتن،‌ عدم تحمل لاکتوز،‌ سندروم روده‌تحریک‌پذیر،‌ مشکلات رحمی،‌ سنگ‌های کلیوی و سنگ کیسه‌صفرا،‌ یبوست،‌ نفخ، التهاب لگن و ‌عفونت معده است.

در برخی مواقع،‌ اگر درد بالای شکمی در اثر فعالیت ایجاد شود و با تهوع و تنگی‌نفس و یا تعرق همراه باشد، می‌بایست از لحاظ وضعیت قلبی نیز بررسی شوید.  

همچنین افرادی که میزان بالایی از استرس دارند، می‌توانند به معده‌درد عصبی دچار شوند که علایمی مانند احساس پری معده، نفخ، دل‌پیچه، بی‌قراری یا احساس ورم در مرکز معده،‌ سیری زودرس و یا حتی احساس گرسنگی بیش از حد دارد. معده‌درد عصبی، متاثر از وضعیت روحی-روانی فرد و وضعیت دستگاه گوارش و روده‌ها دارد.

احساسات و حالات روحی مانند اضطراب، ‌استرس و هیجان می‌تواند باعث معده درد شود. هم‌‌چنین از دیگر عوامل معده‌درد عصبی می‌تواند موارد زیر باشد:

درست نجویدن غذا، فشارهای روحی-روانی،‌ افسردگی و نداشتن تحرک و فعالیت  مناسب.

جهت درمان معده‌درد،‌ چه باید کرد؟

با اصلاح و تغییر در شیوه زندگی و داشتن فعالیت کافی و مناسب،‌ اصلاح سبک تغذیه،‌ پرخوری نکردن و عدم مصرف غذاهای چرب و سنگین،‌ اصلاح سبک زندگی،‌ کنترل استرس و تنش‌های روحی و عدم مصرف مایعات همراه و یا بلافاصله بعد از غذا می‌توان به خوبی مشکلات معده‌ را کاهش داد.

هم‌چنین این نکته مهم را همواره در نظر داشته باشید که جویدن غذا یکی از عوامل بسیار مهم در سلامت معده است.

در موارد زیر فورا با پزشک خود مشورت کنید:

-اگر در بلع دچار مشکل هستید.

-اگر ناراحتی معده همراه با درد شدید و ناگهانی در بخش بالای شکم و یا قفسه‌ی سینه است.

-اگر درد و ناراحتی معده ادامه‌‌دار است و شدت می یابد.

-اگر استفراغ خونی دارید.

-اگر مدفوع سیاه رنگ دارید.




 

کلمات کلیدی: معده‌درد، معده‌درد عصبی، قلب، اضطراب، استرس، افسردگی، سندروم روده‌تحریک‌پذیر، رفلاکس، زخم‌معده، عفونت معده.