فروشگاه گلبهار گستر کویر یزد
تغذیه و سلامت پوست




ممکن است تاکنون هزینه زیادی را صرف خرید محصولات ویژه مراقبت‌های پوستی، کرده باشید اما به نتیجه دلخواه خود نرسیده باشید و نشانه‌ها (چروک، شل شدگی، از بین رفتن نرمی و قابلیت ارتجاعی پوست) همچنان در شما نمایان باشد طبیعی است که در این حالت حس کنید پولتان را هدر داده و سرخورده شده‌اید.

نگران نباشید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم نخست به باارزش‌ترین نکته یعنی همان تغذیه پوست توجه نمایید.

نخست نیاز است دلیل اصلی پیر شدن پوست به شما ذکر شود ساده است اگر مدت‌های زیادی تغذیه موردنیاز پوست که موجب بهبودی، بازسازی و درخشش آن می‌شود را در اختیار پوست نگذاریم ناگزیر باید منتظر پدیده پیری پوست باشیم.

ترکیبات سازنده یک‌پوست سالم

کلاژن و الاستین، پروتئین‌هایی که به‌اتفاق هم مسئول استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست می‌باشند، اسید هیالورونیک یا هیالورونان که به فراوانی در پوست‌های سالم وجود دارند و مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی که تأثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد را در پوست از بین می‌برد از ترکیبات سازنده یک‌پوست سالم هستند.

اگر کمبود این ترکیبات و عناصر سازنده وجود داشته باشد باید منتظر پدیده پیری پوست باشید.

اگر پوستی جوان و شاداب برای شما اهمیت دارد بهترین راهکار جایگزین کردن این مواد و ترکیبات برای سلامت پوست است.

بی‌گمان این پرسش برایتان پیش‌آمده که این ترکیبات سودمند را به چه صورت در اختیار پوست قرار دهیم؟

ساده است این ترکیبات هم در مواد غذایی وجود دارد و هم در کرم‌های ویژه مراقبت‌های پوستی

رژیم غذایی مناسب برای شادابی پوست

کلاژن و الاستین از پروتئین‌های ساختاری هستند که به‌طور طبیعی در زیرپوست تولید می‌شوند. این پروتئین‌ها برای حفظ نرمی و ویژگی ارتجاعی پوست ضروری می‌باشند.

پروتئین‌ها درواقع بلوک‌هایی هستند که نقش حیاتی را در بدن بازی می‌کنند.

این مواد حیات‌بخش اگر کامل باشند، می‌توانند سلول‌های تازه را بسازند.

پروتئین زمانی کامل است که تمام اسیدهای آمینه بنیادی را برای ساخت و تولید پروتوپلاسم جدید داشته باشد به این مواد باید فهرست کامل املاح معدنی را افزود.

در این فهرست آهن جایگاه ویژه‌ای دارد که به خون انسان توانایی حمل بار سنگین ذخیره اکسیژن را می‌دهد. شک نیست که سلول‌های پوست بدن همیشه به اکسیژن نیاز دارند تا به این روش خون سرخ اکسیژنه شود و با گردش در تمام مویرگ‌های سطح پوست به آن شفافیت و درخشندگی بدهد.

همچنین یک رژیم غذایی سالم برای شادابی پوست، دربرگیرنده مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین A و E و C و B است.







انواع ویتامین‌ها چه تاثیری بر روی پوست‌دارند؟

ویتامین A: بافت‌های محافظ پوست را تقویت نموده و به آن‌ها استحکام می‌بخشد و از بروز جوش جلوگیری می‌کند.

ویتامین A قادر است پوستی نرم و صاف و درخشان به وجود بیاورد. به‌گونه‌ای که هیچ‌گاه پوست بدن خشک و زبر نشود.

این ویتامین ماده‌ای ضروری و لازم برای بازسازی و زنده ساختن بافت‌هاست که پوست نیز از آن‌ها ساخته‌شده است. همچنین آنتی‌اکسیدانی قوی که رادیکال‌های آزاد و سمومی را که باعث ایجاد چین‌وچروک در پوست می شوند را از بدن پاک‌کرده و شستشو می‌دهد.

از منابع ویتامین A می‌توان به فلفل تند، هویج، زردآلو، کدوتنبل، اسفناج، جعفری و شاهی اشاره نمود.

ویتامین B: خانواده ویتامین B نیز از مواد ضروری و موردنیاز هستند. انواع ویتامین‌های B می‌توانند پوست را جوان نگه‌دارند آن را محکم کنند و از جمع شدن چربی زیاد جلوگیری به عمل‌آورند این ویتامین همچنین از رنگ باز پوست محافظت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که روی پوست لکه‌های بدرنگ و ناخوشایند به وجود آید.

در تسکین استرس و نگرانی سودمند است، با جوش‌ها مقابله می‌کند برای سلامت پوست ضروری است. این ویتامین به ترمیم و احیای رنگ پوست کمک می‌کند، باعث افزایش جریان خون و متابولیسم بدن می‌شود و در فعال نمودن سیستم ایمنی و افزایش تولید گلبول‌های سفید بسیار مهم است.

از منابع ویتامین B می‌توان به مخمر آبجو، جوانه دانه آفتابگردان، جو دوسر، سبوس برنج، دانه سویا اشاره نمود.

ویتامین C: ویتامین C به پوست نرمی و لطافت می‌بخشد و مانع زخم‌های عفونی می‌شود. همچنین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و در درمان زخم‌ها و جراحات ضروری است. میزان کلاژن را در پوست تثبیت کرده و به حالت موازنه در می‌آورد.

برای حفظ ظاهر لازم است چون به‌ظاهر افراد شادابی و زیبایی می‌دهد. اگر برای مشکل موضعی بر روی پوست به‌کاربرده شود، می‌تواند چین‌وچروک‌ها و خطوط ریزی که بر روی پوست به وجود آمده‌اند را کم کند.

از منابع ویتامین ث می‌توان به میوه کاکادو پلام، میوه کامو کامو، میوه آسرولا، میوه گل نسترن و عناب اشاره نمود.

ویتامین E

یک آنتی‌اکسیدان دیگر که تأثیرات ضد التهابی نیز بر روی پوست شما دارد.

ویتامین E با جلوگیری از آزاد شدن برخی آنزیم‌ها یا میانجی‌های مسئول التهاب از بروز التهاب پیشگیری می‌کند.

همچنین با تحریک سلول‌های رگ‌های خونی سبب افزایش حرکت زیرپوستی می‌شود و به عبارتی خون را زیرپوست به جریان می‌اندازد.

از سوی دیگر، ویژگی آنتی‌اکسیدانی این ویتامین به پیشگیری از نشانه‌های پیری و چین‌وچروک‌ها کمک می‌کند و همچنین در خلاص شدن از شر جای زخم‌ها نقش دارد.

هنگامی به‌طور موضعی استفاده شود خاصیت مرطوب‌کنندگی و آب‌رسانی از خود نشان می‌دهد و به پوست نرمی و لطافت داده و همچنین در برابر تشعشعات آسیب‌رسان خورشید نیز از پوست محافظت می‌کند.

از منابع مهم ویتامین E می‌توان به روغن جوانه گندم، روغن فندق، روغن کانولا، روغن گل‌رنگ، روغن بادام، روغن هسته انگور و روغن آفتابگردان اشاره نمود.

پرسشی که اکثریت افراد دارند این است که بهترین درمان موضعی مراقبت پوستی چیست؟

بهترین درمان پوستی برای جلوگیری از پیر شدن پوست بی‌گمان باید دربرگیرنده مواد و ترکیباتی باشد که پوست را برای رشد سلول‌های نو، کلاژن و الاستین بیشتر و مقدار زیادی اسید هیالورونیک و آنتی‌اکسیدان ها تحریک کند.

جالب است بدانید که پوست نمی‌تواند کلاژن را جذب کند پس‌نیازی به خرید کرم‌های حاوی کلاژن نیست.







یک محرک بسیار خوب کلاژن و الاستین Cynergy TK است که حاوی پروتئین‌هایی است که عمیقاً به پوست نفوذ می‌کند و ساختار پروتئین‌های طبیعی آن را حفظ کرده و به حفظ رطوبت پوست نیز کمک می‌کند.

بر پایه پژوهش انجام‌شده این ماده 14 درصد بهبودی حفظ رطوبت پوست و 42 درصد حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را در طی 18 روز به دنبال داشته است.

واکامه (Wakame) که یک کتانجک ژاپنی است با یک آنزیم آسیب‌رسان (که هیالورونیداز خوانده می‌شود) که اسید هیالورونیک را در پوست تجزیه می‌کند، مقابله می‌کند. با قطع فعالیت هیالورونیداز، میزان اسید هیالورونیک در پوست بالا رفته و پوست بازسازی می‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌هایی همانند ویتامین E طبیعی و کوآنزیم Q10 رادیکال‌های آزاد اضافی که موجب تخریب پوست می‌شوند را از بین می‌برد.
رژیم غذایی سالم برای شادابی پوست، حاوی مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین A و E و C و B است.

کلمات کلیدی: تغذیه، سلامت پوست، کلاژن، الاستین، رژیم غذایی مناسب، ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین E، درمان موضعی