فروشگاه گلبهار گستر کویر یزد
افسردگی




افسردگی یکی از اختلالات روانی بسیار شایع امروزه است. متاسفانه بیشتر مبتلایان، از بیماری خود بی‌خبر هستند.

افسردگی می‌تواند در همه سنین و در هر دو جنس با هر شرایطی رخ دهد.

همه ما در زندگی با احساساتی مانند تنهایی،‌ دلگیری، ناراحتی، ناامیدی ، نگرانی و اندوه درگیر شده‌ایم. این احساسات در برخی افراد شاید تنها یک‌بار اتفاق بیفتد و در برخی افراد بارها و بارها بدون دلیل رخ‌داده و به مدت طولانی درگیر شده‌اند و تا انجا که باعث اختلال در روند زندگی عادی آن‌ها شده است.

ممکن است به دلایلی خاص، اندوهگین باشید، کسالت روحی داشته باشید، دچار بدخوابی و یا بی‌خوابی، بی‌علاقگی نسبت به دیدار دوستان و خویشاوندان، پر اشتهایی و یا کم اشتهایی شوید که بیشتر این نشانه‌ها با تغییر در شرایط زندگی و یا موقعیت خاص، از بین می‌روند.

اگر احساس بی‌حوصلگی و غم و اندوه از بین نرود و تشدید شود ممکن است دچار افسردگی باشید که بیشتر به دو صورت بروز می‌کند:

-     یا روحیه‌تان را خیلی ازدست‌داده‌اید و مدام در حال تشدید است و احساس می‌کنید هیچ شوق و دل‌بستگی‌ای به زندگی ندارید.

-    و یا ممکن است همراه با علایم زیر باشد؛ تغییرات در وزن و یا اشتها، نابسامانی خواب (کم خوابیدن و یا زیاد خوابیدن)، احساس بی‌قراری و اضطراب دائم، کندی و بی‌حوصلگی، احساس پوچی و بی‌ارزش بودن، احساس خستگی دائم، مشکل در تمرکز و توانایی در تصمیم‌گیری، فکر کردن به مرگ و خودکشی.

گاهی اوقات مشخص نیست که چرا احساس افسردگی داریم. تنها بی‌حوصله هستیم، قوز می‌کنیم و حس اندوه داریم. حس افسردگی پس از یک روز عذاب‌آور، مانند سوگواری، جدایی و یا از دست دادن شغل، طبیعی به نظر می‌رسد و پس از مدتی این رویداد تلخ را می‌پذیریم و با آن کنار می‌آییم ولی برخی افراد، نمی‌توانند موقعیت را پذیرفته و با آن کنار بیایند، برآیند اینکه، این احساس ادامه پیداکرده و سرانجام زندگی‌شان را تحت‌الشعاع قرار داده و مختل می‌شود.

هرکدام از ما بسته به شیوه تفکرمان، به شکل متفاوتی تحت تأثیر رویدادهای زندگی قرار می‌گیریم. طرز فکر هر انسان تعیین‌کنندهٔ نوع تجربهٔ او در برخورد با رویدادها است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که افراد افسرده، نگاهی کج و بی‌ارزش به جهان دارند که باعث ایجاد و تشدید افسردگی در آن‌ها می‌شود.







مواردی که باعث ایجاد افسردگی در افراد می‌شوند:

موقعیت، افکار، احساسات، وضعیت فیزیکی و اعمال فرد، همگی درزمینهٔ بروز و پیشرفت افسردگی نقش دارند و افسردگی نیز خود، روی هر یک از این بخش‌ها تأثیرگذار است.

۱- جایگاه

از دست دادن کسی یا چیزی، ناسازگاری و درگیری، استرس و فشار روحی

۲- اندیشه‌ها

عادت به منفی‌بافی و منفی بینی، انتقاد شدید از خود، غیر عادلانه و غیر واقعی اندیشیدن

۳- رفتار و اعمال

کناره‌گیری از اجتماع، کم فعالیتی، مراقبت نکردن از خود

۴- احساسات

یأس و دلسردی، اندوه، درماندگی و ناامیدی، کرخی و بی‌حسی، نگرانی و اضطراب

۵- جایگاه فیزیکی

عوض شدن وضعیت خواب، کم شدن انرژی، تغییرات در وضعیت شیمیایی مغز

کسانی که دچار اختلال افسردگی می‌شوند انرژی و علاقه به زندگی و بهبود آن را از دست می‌دهند، غرق در احساسات منفی نسبت به خود، اطرافیان، دنیا و آینده هستند و به نظر آن‌ها هیچ‌چیز تغییر نخواهد کرد و این حالات، هرگز بهبود نخواهد یافت. واقعیت این است که این حالات و افکار تمام می‌شوند به شرطی که فرد جهت بهبود این عارضه تلاش کند.

از همین امروز شروع کنید. باید شرایط زندگی روزمره‌تان را تغییر دهید، طرز فکر منفی را عوض کنید و برای رفع مشکلات دست بکار شوید.

یاری‌گرفتن از پزشک و مشاور را نیز فراموش نکنید.




 

کلمات کلیدی: افسردگی، غم و اندوه، اختلال خواب، پر اشتهایی، کم اشتهایی، اضطراب