فروشگاه گلبهار گستر کویر یزد
رفلاکس (برگشت اسید معده)




شاید بارها و بارها در هنگام غذا خوردن به این فکر افتاده باشید که آیا این غذا مشکل سوزش معده من را تشدید می‌کند یا خیر.

در این مورد اصلاح وضعیت تغذیه‌ای و رعایت غذایی از اصول مهم است که در این مقاله به آن می‌پردازیم ولی پیش از آن توضیحی مختصر در رابطه با مشکل سوزش معده داده می‌شود.

سوزش معده هنگامی رخ می‌دهد که اسید معده از راه دریچه‌ای به نام «اسفنکتر پایینی مری»، به دلیل کارکرد نامناسب آن به مری نفوذ کرده و دوباره برمی‌گردد که برگشت اسید باعث تحریک این عضو می‌شود. برخی افراد در کوتاه مدت بهبود می‌یابند ولی در برخی دیگر، نیاز به درمان طولانی مدت است.

در ادامه به عاداتی که موجب سوزش معده می‌شوند می‌پردازیم:

1- خوردن غذا به مقدار زیاد

نخستین و باارزش‌ترین چیزی که برای پیشگیری از سوزش معده باید در نظر داشته باشید، مقدار و حجم غذایی است که در یک وعده غذایی می‌خورید. حجم غذای مصرفی، خطر ابتلا به سوزش معده را بالا می‌برد.

2- باعجله غذا خوردن

آیا همیشه باعجله غذا می‌خورید؟ اگر می‌خواهید به سوزش معده مبتلا نشوید غذا را به‌سرعت فرو ندهید. قاپیدن، قورت دادن سریع غذا و حرکت و راه رفتن هنگام غذا خوردن باعث می‌شود عمل گوارش به‌خوبی انجام نشود و به‌احتمال زیاد سبب ظهور نشانه‌های بیماری «بازگشت اسید از معده به مری» مانند سوزش گردد؛ بنابراین، این اصل مهم است که همواره غذا را به دور از استرس، به‌آرامی و کامل بجوید.

3- غذاهای سرخ‌کردنی

خوراک‌های پرچرب، سرخ‌کردنی‌ها و فست فودها زمان بیشتری در معده می‌مانند و هرچه غذا مدت طولانی‌تری در معده بماند، احتمال ایجاد مشکل و ناراحتی بیشتر می‌گردد. اگر یک وعدهٔ بزرگ از غذاهای پرچرب مانند حجم زیادی از مرغ یا بال مرغ و سیب‌زمینی سرخ‌کرده بخورید، دو عامل آغازکنندهٔ بالقوه سوزش معده را همزمان باهم ایجاد کرده‌اید؛ یعنی حجم فراوانی از غذا همراه با غذای چرب و سرخ‌کرده.

بنابراین می‌بایست چربی‌های اضافی گوشت را برداشته و از روش طبخ سالم استفاده کنید.

4- غذاهای اسیدی

غذاهای اسیدی از قبیل گوجه‌فرنگی و فرآورده‌های آن (مانند انواع سس) و مرکبات می‌توانند محرک سوزش معده باشند، همچنین سرکه بسیار اسیدی است.

5- نوشیدنی‌های کافئین‌دار و گازدار

نوشیدنی‌هایی مانند قوه، چای، کولا، نوشیدنی‌های حاوی کربنات و نوشابه‌های الکلی و شکلات، باعث سوزش معده می‌شوند. نوشیدنی‌های کافئین‌دار، ترشح اسید معده را تحریک می‌کنند و نوشیدنی‌های الکلی و حاوی سودا می‌توانند سبب شل شدن دریچه پائینی مری شوند که هردوی این موارد منجر به سوزش معده خواهد شد.

 6- غذاهای پر ادویه

غذاهای تند و پر ادویه مانند غذاهای تند، می‌توانند آغازگر سوزش معده باشند. همچنین برخی سبزی‌ها مانند نعناع و سیر و پیاز نیز باعث تحریک و سوزش معده می‌شوند.

7- سبک زندگی

سیگار کشیدن و اضافه وزن نیز در ابتلا به سوزش معده مؤثر هستند. ازاین‌روی سبک زندگی سالم‌تری را پیش بگیرید.

مواردی که جهت بهبود سوزش معده،‌ می‌بایست رعایت شوند:

- بلافاصله پس از غذا دراز نکشید.

- میان غذا و خواب، دست‌کم سه ساعت فاصله باشد.

- سعی کنید از بشقاب‌های کوچک‌تری برای صرف غذا استفاده کنید تا غذای اضافی برندارید.

- پیش از سیر شدن، دست از غذا بکشید.

- غذا را آرام و کامل بجوید.

- مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کرده را کاهش دهید.

- از نوشیدنی‌های کافئین‌دار و گازدار پرهیز کنید.

- همراه غذا و بلافاصله پس از غذا نوشیدنی استفاده نکنید.

- ترشیجات استفاده نکنید.







عوارض درمان نشدن رفلاکس:

-    هرگاه التهاب درون مری مزمن شود زخم ایجاد می‌شود که این زخم، باعث بروز درد همیشگی در هنگام خوردن و سوزش بیشتر سردل می‌شود.

-    سرفه کهنه و آسم نیز از پیامدهای رفلاکس هستند. سرفه‌ها می‌توانند کوتاه، خشک و دردناک باشند.

-    برگشت اسید معده، باعث التهاب حلق و نای شده و عوارضی مانند لارنژیت، التهاب حنجره، عفونت ریه، تغییر صدا، خشونت صدا و درد مزمن گوش به دنبال دارد.

-    ابتلا به عارضه خطرناک مری بارت. تحریک مداوم سلول‌ها با تغییر شکل آن‌ها همراه است. التهاب مزمن زخم‌های مری، باعث تغییر به سمت سلول‌های پیش سرطانی می‌شود که در صورت ادامه، سرطان مری ایجاد می‌شود.

-    

بنابراین افزون بر اصلاح سبک تغذیه وزندگی، می‌بایست حتماً به پزشک مراجعه داشته باشید. درمان نکردن یک‌ترش کردن ساده، ممکن است باعث بروز سرطان شود.




 

کلمات کلیدی: معده، سوزش معده، رفلاکس، برگشت اسید معده، مری، تغذیه، سیگار، اضافه وزن