فروشگاه گلبهار گستر کویر یزد
فشار خون ، قاتل خاموش




فشار خون بالا یا هایپرتنشن، زمانی ایجاد می شود که خون با فشاری بیشتر از حالت نرمال در سرخرگ ها حرکت می کند. سرخرگ، رگی است که جریان خون را به اندام های مختلف منتقل می کند. فشار خون بالا باعث بروز مشکلاتی از جمله بیماری های قلبی خواهد شد. فشارخون بالا از بیماری های شایعی است که دامنگیر نیمی از جمعیت جهان است. این بیماری بدون هیچ گونه نشانه ای، در طی زمان گسترش یافته و می تواند به رگ ها و اندام های بدن از جمله  مغز، قلب، چشم و کلیه آسیب برساند.

تشخیص سریع فشارخون بالا نیز بسیار پر اهمیت است. چک کردن منظم فشار خون می تواند به تشخیص سریع کمک کند. در صورت افزایش فشار خون، پزشک شما مدتی شما را تحت نظر داشته و به طور مرتب از شما فشار خون خواهد گرفت، تا تشخیص دهد که فشار خون شما همچنان بالاست یا به حالت طبیعی برگشته است. برای درمان بیماری فشار خون پزشک دو توصیه مهم برای بیمار خواهد داشت. او داروهای مورد نیاز را برای بیمار تجویز کرده و بیمار را در جهت داشتن یک زندگی سالم تشویق خواهد کرد. در صورت نتیجه نگرفتن از این توصیه ها و عدم درمان، این بیماری خطرزا شده و باعث حمله قلبی، سکته و سایر مشکلات مرتبط می گردد.

علائم فشار خون بالا

فشار خون در واقع یک بیماری خاموش است و در برخی مواقع بیمار هیچ گونه نشانه ای را مشاهده نمی کند. ممکن است سال ها یا یک دهه طول بکشد تا بیماری شدیدتر شده تا حدی که بیمار علائم بیماری را مشاهده کند. در حالی که این علائم می تواند منشا دیگری نیز داشته باشد.

علایم فشار خون شدید

    سردرد

    تنگی نفس

    خونریزی بینی

    سوزش قفسه سینه

    سرگیجه

    درد قفسه سینه

    وجود خون در ادرار







در صورت وجود هر کدام از علائم فوق بیمار بایستی توسط پزشک معاینه و بررسی شود. در بیماری با فشار خون بالا همه این نشانه ها دیده نمی شود، اما هر یک از آن ها می تواند کشنده باشد.

برای آگاهی از داشتن فشار خون بالا باید به طور منظم فشار خون خود را اندازه بگیرید. بیشتر پزشکان در هر وعده ملاقات از بیمار فشار خون می گیرند. در صورتی که به صورت سالانه پزشکتان را ملاقات می کنید ، به پزشکتان توضیح دهید که ممکن است برای چکاپ منظم فشار خون خود نیاز به ملاقات بیشتر داشته باشید. مثلا در صورتی که سابقه خانوادگی بیماری های قلبی داشته باشید پزشکتان توصیه می کند که سالانه حداقل دو بار فشارخون شما را اندازه بگیرد. در این صورت قبل از بروز هرگونه مشکل ، پزشک سریعا بیماری را تشخیص خواهد داد.

عوامل ایجاد کننده فشار خون بالا

دو نوع فشار خون بالا وجود دارد، که برای هر نوع از این بیماری عوامل ایجاد کننده متفاوت است.

    فشار خون اولیه

این نوع فشار خون بالا ، بدون هیچ گونه علتی رخ می دهد و بیشتر افراد دارای این نوع فشار خون هستند. محققان هنوز مکانیزم افزایش تدریجی فشار خون را نیافته اند و معتقدند فاکتورهای متعددی در این امر موثرند که در ذیل به آن ها اشاره می شود.

•    ژن ها

 بعضی افراد به صورت ژنتیکی مستعد فشار خون بالا هستند و این امر ممکن است ناشی از جهش ژنتیکی یا ژن های منتقل شده از والدین باشد.

•    تغییرات فیزیکی

 هرگونه تغییرات در بدن شما ممکن است شما را با مشکلات جدیدی از جمله فشار خون مواجه کند. برای مثال در سنین بالا، تغییرات در عملکرد کلیه تعادل بین نمک و مایعات بدن را بهم زده و می تواند باعث افزایش فشار خون شود.

•    محیط زندگی

 شیوه زندگی ناسالم، عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی نامناسب عوارضی را بر روی بدن شما خواهد داشت. شیوه زندگی انتخابی شما می تواند باعث چاقی و افزایش وزن شده و ریسک ابتلا به بیماری فشار خون را افزایش دهد.

    فشار خون ثانویه

فشار خون ثانویه بسیار سریع و ناگهانی رخ می دهد و از فشار خون اولیه شدید تر است. فاکتورهایی که باعث افزایش این نوع فشار خون می شوند به قرار زیرند:

    بیماری های کلیوی

    آپنه انسدادی خواب یا وقفه تنفسی  در خواب

    نقص قلبی مادرزادی

    مشکلات تیروئید

    عوارض داروها

    مصرف مواد مخدر

    سوء مصرف الکل یا مصرف مزمن

    مشکلات غدد آدرنال

    تومورهای غدد مترشحه داخلی




 

کلمات کلیدی: فشار خون، فشار خون بالا، فشار خون نرمال، فشار خون چیست.