فروشگاه گلبهار گستر کویر یزد
چرا ریزش موها بعد از زایمان افزایش می یابد؟




 



بهتر است برای شناخت بهتر روند رشد و ریزش موها ابتدا با سه مرحله چرخه رشد موها آشنا شویم:

•    مرحله اول که دوران رشد موهاست و دو تا شش سال طول می کشد. (آناژن)

•    مرحله دوم دوران توقف رشد موهاست که حدود سه هفته است. (کاتاژن)

•    مرحله سوم مطابق با دوره استراحت است و حدود دو تا چهار ماه پیش از ریزش موها ادامه دارد. (تلوژن)

وقتی که شما باردار هستید،‌ هورمون های بدن باعث حفظ موهایی می شوند که در حالت عادی مستعد ریزش بوده اند و همچنین موها شاداب تر و ضخیم تر به نظر می رسند. علت این امر، تاثیر هورمون های بارداری ( اوسترادیول و پروژسترون) است که مدت رشد موها را افزایش می دهد. در این دوران ، به علت افزایش میزان هورمون استروژن موها وارد فاز استراحت شده، در نتیجه موهایی که در حالت طبیعی دچار ریزش هستند ، ‌در این مرحله روی سر باقی می مانند.

 پس از زایمان، در پی تغییرات هورمون ها، شما موهای مازادی که در طول بارداری به علت هورمون ها حفظ شده اند را از دست خواهید داد. علت ریزش این است که هورمون ها به حالت طبیعی برمی گردند و این ریزش به صورت موقتی خواهد بود. عامل اصلی این ریزش کاهش هورمون استروژن است و همان موهایی که در مرحله استراحت بوده اند شروع به ریزش می کنند. این ریزش معمولا از روز سوم و چهارم پس از زایمان آغاز شده و تا شش ماه بعد از آن ادامه دارد. در بعضی زنان این ریزش می تواند تا یک سال پس از زایمان هم ادامه داشته باشد. قابل ذکر است این ریزش هورمونی است و به علت کمبود مواد غذایی و ویتامین ها نیست . آن فرد طاس نخواهد شد، تنها هورمون ها و موهای او به حالت طبیعی باز می گردد. این هورمون ها و ریزش موها درنهایت پس از سه تا شش ماه به تعادل و حالت طبیعی می رسند.

تا 6 ماه بعد از زایمان شما شاهد ریزش موی شدیدی خواهید بود و حتی گاهی این ریزش مو به صورت ریزش دسته ای از موها دیده می شود. در حالت طبیعی نیز هر فرد به طور روزانه حدود 100 تار مو را از دست می دهد، اما چون این ریزش به تدریج است خیلی محسوس نیست. در حالت طبیعی، حدود 85درصد تا 90درصد موها در مرحله رشد هستند، اما این رویش در دومین و سومین سه ماهه دوران بارداری به 95درصد می رسد. هورمون های این دوران نه تنها مرحله رشد را طولانی تر می کنند، بلکه سبب افزایش قطر فیبرهای مویی نیز می شوند. در نتیجه ریزش موها کمتر شده و به ضخامت بیشتری نسبت به گذشته می رسد.

می توان گفت پس از زایمان از هر سه زن یک زن با ریزش شدید و غیر عادی موها روبرو می شود. این حالت بیشتر در قسمت شقیقه ها دیده می شود و یا موها هنگام شامپو زدن یا برس کشیدن دسته ای می ریزند. مقدار موها در این زمان در حد قابل ملاحظه ای کاهش می یابد که این پدیده کاملا عادی است. زمانی که مادر به فرزند خود شیر می دهد، ریزش موها ممکن است دیرتر اتفاق بیفتد، زیرا سطح هورمونی هنوز در حد کمی تغییر یافته است. در واقع، ریزش موها پس از زایمان جبران این تاخیر ریزش در دوران بارداری است. به طور طبیعی، همیشه 10 تا 15درصد موها در مرحله استراحت یا آماده ریزش هستند که در دوران بارداری به حدود پنج درصد می رسد.

همان طور که اشاره شد پس از زایمان موهایی که در مرحله توقف رشد باقی مانده بودند، می ریزند و سیکل موها کم کم ریتم خود را متناسب با پوست سر پیدا می کند. در اغلب موارد، به علت این بازگشت حالت، یک سوم موها دچار ریزش خواهند شد. گرچه این ریزش موها بسیار زیاد به نظر می رسد اما در واقع برای حذف موهای اضافی که طی دوران بارداری باقی مانده بودند، لازم است. همچنین ماهیت موها نیز به روند طبیعی خود می رسد. ریزش موها پس از زایمان نباید باعث استرس و نگرانی شود، زیرا همه موهای ریخته مجددا جایگزین پیدا خواهند کرد.







اقداماتی جهت کاهش ریزش مو پس از زایمان

1.    استفاده از مکمل های پس از زایمان جهت حفظ سلامت مو.

2.    پس از زایمان با موهای خود به آرامی رفتار کنید. تنها در زمان های ضروری و لازم موهای خود را شامپو کنید ، از نرم کننده استفاده کنید و با شانه دندانه درشت موهای خود را شانه کنید، تا گره خوردگی موها به حداقل برسد.

3.    سنجاق سر با کش های پلاستیکی جایگزین کنید و موها را به صورت دم اسبی نبندید.

4.    تا جایی که می توانید از ابزارهای حرارتی مثل سشوار، اتوهای مو و فرکننده ها استفاده نکنید، همچنین از کاربرد مواد شیمیایی مثل هایلایت ، مواد فر کننده،‌ مواد صاف کننده، بر روی موهای خود بپرهیزید.

5.    اگر ریزش موهایتان زیاد است، با پزشک خود مشورت کنید. در صورت وجود بعضی علایم،‌ ریزش موها پس از زایمان می تواند نشان دهنده اختلالات تیروئید پس از زایمان باشد.




 

کلمات کلیدی: ریزش مو بعد از زایمان، راه های درمان ریزش مو بعد از زایمان، علل ریزش مو بعد از زایمان