فروشگاه گلبهار گستر کویر یزد
عوامل موثر در ریزش مو




به طور کلی موها به صورت طبیعی دچار ریزش می شوند و ریزش 100 تار مو در روز جای نگرانی ندارد. اما در صورتی که ریزش از این مقدار بیشتر شود باید به آن توجه کرد.

عوامل زیر می توانند باعث افزایش ریزش مو شوند:

1.    مصرف بعضی داروها

حتما به عوارض جانبی داروهایی که مصرف می کنید، نگاهی بیندازید. شاید ریزش مو را شامل شود. رقیق کننده های خون، داروهای ضد جوش که دارای مقادیر بالای ویتامین A هستند، استروییدهای آنابولیک ، داروهای آرتروز،‌ افسردگی، نقرس، مشکلات قلبی و فشار خون می توانند در افزایش ریزش مو تاثیرگذار باشند.

2.    تغییرات هورمونی پس از زایمان

وقتی که شما باردار هستید،‌ هورمون های بدن باعث حفظ موهایی می شوند که در حالت عادی مستعد ریزش بوده اند و همچنین موها شاداب تر و ضخیم تر به نظر می رسند. پس از زایمان، در پی تغییرات هورمون ها، شما موهای مازادی که در طول بارداری به علت هورمون ها حفظ شده اند را از دست خواهید داد. نهایتا هورمون ها و ریزش موها بعد از سه تا شش ماه به تعادل و حالت طبیعی می رسند.

3.    کمبود آهن

آهن، موهای شما را سلامت نگه می دارد. وقتی میزان آهن کاهش یابد، باعث ریزش موهای شما می شوند. در اغلب موارد وجود نشانه های دیگر مثل ناخن های شکننده، پوست زرد یا رنگ پریده،‌ تنگی نفس، ضعف و تپش قلب کمبود آهن را تایید می کند.

4.    استرس و اضطراب

برخی مواقع، میزان بالای استرس موجب می شود سیستم ایمنی فعال شده و به فولیکول های مو حمله کند. میزان بالای نگرانی و اضطراب می تواند باعث توقف رشد موهای شما شود. در نتیجه زمانی که موهای خود را شانه می کنید، احتمال ریزش موها بیشتر می شود.

5.    عمل جراحی کاهش وزن

پس از جراحی های کاهش وزن، یکی از عوارضی که احتمالا پدیدار خواهد شد کاهش روی در بدن است. این بسیار طبیعی است که بعد از جراحی های باریاتریک دچار کمبود مواد مغذی شده باشید. جراحی باریاتریک به عمل‌های جراحی گفته می‌شود که در آن تغییراتی در دستگاه گوارش فرد ایجاد می‌شود و در نتیجه آن، کاهش وزن برای فرد تسهیل می‌گردد.  در این شرایط معمولا پزشک جهت توقف ریزش مو، یک مکمل روی توصیه خواهد کرد.

6.    کمبود پروتئین

زمانی که به بدن پروتئین کافی نرسد، بدن جهت حفظ خود از آسیب راهی پیدا می کند که باعث توقف رشد موها می شود. 2 تا 3 ماه بعد از آن موها موها شروع به ریزش می کنند. توصیه می شود جهت افزایش پروتئین مصرفی به برنامه غذایی خود گوشت، تخم مرغ ،‌ماهی، آجیل، مغز و دانه ها را بیفزایید.  

7.    استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری

در صورت وجود سابقه خانوادگی ریزش مو، پیشگیری از بارداری به هر طریق،‌ استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی، ایمپلنت، تزریق، حلقه های واژینال و چسب های پچ می تواند باعث ریزش مو شود. در این حالت معمولا پزشک داروهای غیر هورمونی تجویز می کند تا از ریزش مو جلوگیری شود.

8.    قطع مصرف داروهای پیشگیری از بارداری

نه تنها مصرف داروهای ضد بارداری باعث ریزش مو می گردد، بلکه قطع مصرف این داروها نیز باعث ریزش مو خواهد شد. چند هفته تا چند ماه بعد از قطع مصرف داروهای ضد بارداری ریزش مو محسوس خواهد بود.

9.    آسیب رساندن به موها

برخی مواقع عادت های نادرست باعث ریزش مو می شوند. شامپو زدن بیش از حد موها، شانه کردن موهای خیس، مالش و خشک کردن مو با حوله،‌ محکم برس زدن و برس زدن زیاد باعث آسیب و شکستن موها می شود.



 







10.    استفاده از ابزار حرارتی بر روی موها

استفاده روزانه از سشوار، اتوی مو و فر کننده مو، دکلره کردن،‌ رنگ زدن، صاف کردن و استفاده از اسپری های حالت دهنده بر روی مو باعث خشک شدن بیش از حد مو  و در نتیجه شکستن و ریزش آن می شود.   

11.    وجود بیماری یا مشکلات زمینه ای

باید توجه داشت که ریزش مو به علت بیش از 30 بیماری مختلف می تواند بروز کند. سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS))، کرم حلقوی پوست سر، اختلالات تیروئید و بیماری های خود ایمنی از این جمله هستند. هم چنین بیماری آنفلوانزا، تب شدید و عفونت نیز باعث ریزش مو می شود.

12.    مصرف دخانیات

موی شما در برابر آسیبی که دخانیات وارد می کند، مصون نیست. توکسین های سمی سیگار باعث آسیب رساندن به فولیکول های مو شده و باعث ریزش مو و توقف رشد مو می شوند.

13.    تغییرات هورمونی دوران یائسگی

در دوران یائسگی، ریزش موها تحت تاثیر تغییرات هورمونی استروژن و پروژسترون است. استروژن باعث تقویت رشد و حفظ موها می شود. در دوران یائسگی که استروژن کاهش می یابد، موها می ریزند. ریزش مو می تواند به صورت ناگهانی  یا تدریجی باشد و همران آن نازک شدن موها رخ دهد. همچنین در بعضی موارد، موها خشک تر و شکننده تر می گردند.

14.    ابتلا به بیماری تریکوتیلومانیا یا اختلال کندن مو

یک بیماری روانی است که درآن فرد به طور عادتی موهای خود را می کند. این بیماری در پسربچه‌ها شایعتر از دختر بچه‌ها است، حال آنکه در افراد بالغ خانم ها بیش از آقایان مبتلا می‌شوند. حداکثر شیوع در دختر خانم های نوجوان ۱۲ تا ۱۷ سال است. عادت کندن مو به طور تدریجی و ناآگاهانه دربیمار شروع می‌شود و ممکن است ادامه یابد تا جایی که منجر به کندن تمام موهای سر، مژه ها و ابروها شود.

15.    اختلالات روحی روانی در خوردن غذا

اختلالات روحی روانی مانند بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی که منجر به استفراغ می گردد، می توانند منجر به ریزش مو شوند، چون در هر دو حالت بدن مواد مغذی مورد نیاز خود برای رشد مو و تغذیه مو دریافت نکرده است. بیمار نیاز دارد توسط روانپزشک و متخصص تغذیه درمان گردد.

کلمات کلیدی: جلوگیری از ریزش مو، عوامل ریزش مو در مردان، علت ناگهانی ریزش مو، ریزش مو شدید، ریزش مو در جوانان، مهمترین علت ریزش مو، عوامل موثر در ریزش موی مردان.




 

کلمات کلیدی: جلوگیری از ریزش مو، عوامل ریزش مو در مردان، علت ناگهانی ریزش مو، ریزش مو شدید، ریزش مو در جوانان، مهمترین علت ریزش مو، عوامل موثر در ریزش موی مردان.