فروشگاه گلبهار گستر کویر یزد
بهترین راه جهت مصون ماندن از آنفلوانزا




آنفلوانزا یک ویروس جدی است که هرساله افراد زیادی را به این بیماری دچار می‌کند. این بیماری هر سنی را درگیر می‌کند و افراد سالم نیز ممکن است بیمار شده و باعث انتقال بیماری شوند. در برخی موارد آنفلوانزا می‌تواند کشنده باشد. برای نمونه برای افراد بالای ۶۵ سال اما این نوع ویروس در کودکان و جوانان نیز دیده می‌شود.

بهترین راه جلوگیری از آنفلوانزا واکسیناسیون است. هرچه این واکسن در بین مردم بیشتر تزریق شود عده کمتری به این بیماری مبتلا می‌شوند. همچنین واکسن می‌تواند طول دوره بیماری را کوتاه کند و علائم را کاهش دهد. دو نوع واکسن آنفلوانزا هستی دارد:

1.    واکسن کشته (تزریقی) که از شش‌ماهگی به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2.    واکسن زنده ضعیف شده (استنشاقی به روش اسپری بینی) که از پنج‌سالگی به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واکسن چگونه عمل می‌کند؟

برای ساخت واکسن گونه‌هایی از ویروس انتخاب می‌شوند که در آن فصل شایع‌ترند. میلیون‌ها واکسن به این روش تولید می‌شود. هنگامی‌که واکسن می‌زنید بدن شما شروع به تولید ضد بادی‌هایی در برابر ویروس می‌کند که باعث محافظت بدن در برابر ویروس مس شوند. اگر در آینده نیز شما با این ویروس برخوردید، در برابر آن ایمن هستید، در صورتی که با دیگرگونه‌های ویروس آنفلوانزا برخورد داشته باشید بیمار می‌شوید اما به علت واکسیناسیون نشانه‌های شما خفیف تر است.

واکسن به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

پزشکان توصیه می‌کنند که همه افراد بالای شش ماه واکسن دریافت کنند، به‌ویژه برای کسانی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند مانند:

    بزرگ‌سالان بالای 65 سال

    زنان باردار

    کودکان زیر پنج سال

    کسانی که به علت وجود بیماری‌های مزمن سیستم ایمنی ضعیفی دارند.



عوارض واکسن آنفلوانزا

افراد زیادی از ترس ابتلا به بیماری، از زدن واکسن آنفلوانزا خودداری می‌کنند. در حالی که ویروس دربرگیرنده ویروس کشته‌شده یا ضعیف شده است و این ویروس‌ها به‌اندازه‌ای قوی نیستند که شما را بیمار کنند. بااین‌حال شاید برخی علائم جانبی را به‌طور خفیف و در کوتاه مدت تجربه کنید. شایع‌ترین عوارض جانبی آنفلوانزا شامل موارد زیر است:

    درد در اطراف محل تزریق واکسن

    تب خفیف بعد از تزریق

    درد خفیف و انقباض

بیشتر مردم عارضه جانبی ویژه‌ای را تجربه نمی‌کنند اما در صورت بروز هرگونه عارضه، پس از یک یا دو روز رفع خواهد شد. خیلی به ندرت دیده می‌شود که برخی افراد به واکسن آلرژی شدید داشته باشند. در صورتی که هرگونه آلرژی به واکسن یا دارو دارید با پزشک خود صحبت کنید.




 

کلمات کلیدی: آنفلوانزا، درمان آنفلوانزا، تب در آنفلوانزا، علائم آنفلوانزا